رادینرادین، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 22 روز سن داره

@@ fun kids club @@

32 لكه لباس را اينگونه پاك كنيد

1392/1/17 12:25
2,244 بازدید
اشتراک گذاری

32 لكه لباس را اينگونه پاك كنيد

 

برطرف کردن انواع لکه ها از روی لباس: نکات عمومی در برطرف کردن لکه ها از روی لباس:
برای رفع لکه سریعا” اقدام نمایید.
از قسمت پشت لكه باید شروع نمایید. به این ترتیب از پخش شدن لكه جلوگیری به عمل می آید.
هنگامی كه پارچه دیگری را به محلول لكه بر آغشته كردید و می خواهید از آن برای پاک کردن لكه استفاده كنید، پارچه را بر روی لكه نمالید بلکه پارچه را روی لکه بفشارید و با سیستم ضربه ای عمل نمایید
برای پاک کردن لکه ابتدا از محدوده خارجی لكه شروع كنید و به سمت وسط لکه ادامه دهید.
برای لکه های غیر چرب از آب سرد استفاده نمایید. آب داغ لکه غیر چرب را پایدار می نماید.
1.لکه خون:
لكه را زير آب سرد قرار داده و آنرا با آب سرد بشویید. لكه از بين مي رود. در صورت عدم تأثیر مي توانيد محلولی از نشاسته با کمی آب تهیه نمایید تا خمیر غلیظی شود آنرا روی لکه خون بمالید. بعد از خشك شدن نشاسته، نشاسته را از پارچه جدا نمایید سپس لباس را بشوييد لكه خون از بين مي رود.
راه حل دیگر برای تمیز کردن لکه خون از لباس هایی که خونی شده اند آن است که لباس را در کوکاکولا بخیسانید و سپس آنرا با آب و پودر لباسشويی بشویید.
2.لكه گل و لای بر روی لباس:
یك عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کنید و بر روی لكه بمالید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و سپس با پودر رختشویی شست و شو دهید. در صورتی پایداری لکه، پارچه ای را به الكل آغشته كنید و بر روی لكه بمالید.
3.لکه آدامس:
براي از بين بردن آدامس با يك تكه يخ چند مرتبه بر روی آدامس بكشيد تا از روي لباس جدا شود . اگر آدامس از پارچه جدا نشد مي توانيد از بنزين استفاده كنيد.
4.لکه شکلات
ابتدا باقی شکلات را از روی پارچه بردارید سپس یک پارچه سفید را چند لایه تا کنید و زیر پارچه در محل لکه قرار دهید . حال به نسبت مساوی سرکه و الکل را مخلوط کرده با پنبه روی محل بکشید و با پنبه دیگر روی آن را خشک کنید . چنانچه با این روش لکه پاک نشد می توانید از آب اکسیژنه استفاده نمایید و در آخر پارچه را با آب گرم و صابون بشویید.
5.لكه روژ لب:
خمیر دندان بر روی لكه بمالید و سپس لکه را با آب گرم شست و شو دهید.
یا محل لكه را در گليسيرين بخيسانيد سپس روي لكه را الكل يا بنزين بماليد پارچه اي كه آغشته به محلول پودر رختشويي شده را روي لکه بماليد بعد در محلول پودر رختشويي بشوييد ، سپس خوب آب كشي كنيد.
6.لكه بستنی:
پارچه لک شده را با محلول آب و مايع لباسشويي خيس كنيد و بعد با پنبه اي آغشته به بنزين روي آن بكشيد و بعد آب كشي كنيد.
7.لكه آب میوه:
اگر این لکه بر روی پارچه سفید بود ، با آب و صابون آن را بشویید .
اگر لکه روی پارچه پشمی بود آب اکسیژنه را با چند قطره آمونیاک مخلوط کرده با آن لکه را پاک کنید.
اگر لکه روی پارچه های ابریشمی سفید و یا رنگی بود آب و الکل سفید 90% را به نسبت مساوی مخلوط کرده و با آن لکه را محو کنید.
یا مقداری نمك بر روی لكه بریزید و سپس آن را 10 دقیقه در آب سرد بخوابانید. پس از آن با آب گرم و پودر رختشویی بشویید.
8.لكه میوه های رنگین:
لكه ميوه هايی كه رنگين هستند ( توت فرنگی، آلبالو و ….) را می توان با آب و آمونياك شستشو داد و نيز مي توان مقداري نمك روی لکه ریخته و بعد از مدتي با پودر رختشويي بشوييد و اگر لكه نرفت می توان از محلول كلر استفاده کرد.
9. لكه تمشك :
محل لكه را در محلول پودر رختشويي بخيسانيد و اگر شستيد و نرفت مقداري ماست رويش بريزيد. سپس با آب گرم شستشو دهيد.
10.لكه آبرنگ:
لکه با آب سرد بشوييد سپس آنرا با آب نيمگرم و پودر رختشويي بشوييد و آبکشی نمایید.اگر هنوز لکه برطرف نشده است، پنبه را به گليسيرين آغشته نموده و روي آن بماليد سپس با آب گرم و پودر رختشويي بشوييد و آب بكشيد و اگر نتيجه نگرفتيد از تربانتين استفاده نمایید.
11.لكه رنگهاي پلاستيكی:
باقیمانده رنگ را از روی پارچه بتراشيد سپس لکه به مدت 10 دقیقه در نفت بماند و بعد با آب گرم و صابون بشوييد و آبكشي نماييد.
12.لكه تازه رنگهای روغنی:
پاك كردن لک كهنه رنگهای روغنی تقريباً غير ممكن است اما در صورتي كه هنوز خشك نشده باشد اضافه رنگ را از روی پارچه بتراشید بعد پنبه اي را به تربانتين آغشته كنيد و روي لكه بماليد سپس با پنبه ديگري پاك كنيد اين كار را چندين بار تكرار كنيد و ته رنگ را نيز با آب گرم و پودر لباسشويي از بين ببريد .
13.لکه زنگ زدگی:
براي پاك كردن لکه زنگ زدگي لکه را 10 دقيقه در آب ليموی تازه که به آن نمك زده اید خیس کنید سپس لباس را با آب بشوييد.
14.لكه شمع و مدادهای چرب آرایشی:
ابتدا باقی مانده لکه را با جسمی نوك تیز به آرامی بردارید. سپس دو تكه دستمال توالت در دو طرف لكه قرار دهید. سپس اتوی گرم را بر روی یكی از كاغذها در محل لكه فشار دهید. به این ترتیب، چربی موجود در لكه آب می شود و جذب دستمال یا كاغذهای طرفین می شود.
15.لکه چای و قهوه:
براي از بين بردن لكه چاي، فوراً پارچه خيس را روی لكه بكشيد. اگر پاك نشد، پارچه را آغشته به آب و پودر لباسشويی كنيد بر روی لكه بكشيد فوراً تميز می شود.
16.لکه زردی اتو:
اگر لباس کتانی بر اثر گرماي زياد اتو زرد رنگ شده مي توانيد پياز را دو نيم كرده و روي لکه بماليد لكه هاي زرد برطرف خواهد شد و بعد لباس را داخل آب سرد 10 دقيقه خیس کنید و بعد آن را بشوييد. یا از محلول آب اکسیژنه استفاده نمایید.
17.لکه واکس:
ابتدا پارچه ای را خيس كنيد و روي آن بكشيد. سپس روي پارچه مقداي مايع ظرفشويي ریخته و بر روي لكه بكشيد . بعد دوباره با پارچه خیس دیگری روي لكه بكشيد اگر لكه كاملاً از بين نرفت ، با پارچه آغشته به الكل بر روي لكه بكشيد، تا كاملاً تميز شود.
18.لکه قیر :
لکه قیر را در بنزین بخوابانید و سپس با آب و مواد شوینده شستشو دهید و بعد در معرض آفتاب بگذارید.
19.لکه روی چرم:
پنبه ای را با روغن زیتون آغشته نمایید و روی چرم بکشید و بعد با یک پنبه تمیز و نمدار روی چرم را پاک کنید.
20.پاک کردن لکه چربی از چرم:
برای پاک کردن لکه چربی از روی کاپشن یا چکمه چرمی روی لکه چربی مایع ظرفشویی بمالید و بگذارید خشک شود و سپس با دستمال آن را جلا دهید.
21.لکه شیر:
برای از بین بردن لکه شیر آمونیاک را به مقدار زیاد رقیق کرده و کمی نمک به آن بیفزایید و لکه را با این محلول پاک نماییدو بلافاصله آب بکشید.
22.لکه عرق بدن:
اگر لباس سفید است کافیست مقداری محلول آب نمک تهیه کنید و لکه را مدت یک ساعت در آن قرار دهید تا پاک شود.
برای پاک کردن لکه عرق از یقه لباس ازخمیر جوش شیرین وسرکه سفید کمک بگیرید این خمیر را روی محل مورد نظر بمالید بعد از چند دقیقه شستشو دهید و برای پاک کردن لکه های عرق برسطح لباس می توانید از محلول رقیق شده سرکه یا آب لیمو نیز کمک بگیرید.
23.لکه جوهر:
براي از بين بردن لكه جوهر مي توانيد لکه را پنج دقیقه در شیر بخوابانید، سپس آنرا با آب معمولی بشویید لكه به راحتي از بين می رود.
یا آنکه ، یک تکه پنبه را در آب گوجه فرنگی فرو برده و روی لکه جوهر بمالید. سپس آن را بشویید.
24.پاک کردن لکه مرکب:
محل لکه را در مخلوطی از سرکه سفید والکل قرار دهید تا مرکب در آن حل شود بعد با آب سرد آن را شستشو دهید.
25.لكه سس گوجه فرنگی:
ابتدا باقی مانده لکه را با جسمی نوك تیز به آرامی بردارید. پارچه ای دیگر را به الكل آغشته كنید، و آنرا روی لکه فشار دهید بعد در آب سرد با مواد شوینده بشویید.

26.لکه چسب:
يك تكه پارچه را آغشته به سركه كرده و روي چسب بگذاريد. چسب، سفتي خود را از دست داده و از لباس جدا مي شود.
27.لکه روغن:
برای تمیز کردن لباس هایی که روغنی شده لباس را در کوکاکولا بخیسانید و سپس آنرا با آب و پودر لباسشويی بشویید یا يک قوطي کوکاکولا را داخل ماشين لباسشويي پر از لباس هاي چرب خالي کنيد، پودر لباسشويي اضافه کنيد و ماشين را روي دور عادي روشن کنيد. کوکاکولا به تميز شدن لکه هاي چربي کمک مي کند.
28.لكه چربی:
برای از بین بردن لکه چربی قسمت لکه شده را با کمی محلول نمک و الکل بمالید .
اگر لکه چربی روی پارچه ابریشمی است با کاغذ توالت روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.
29.لكه روغن ماشين:
اگر لباس کتانی یا ابریشمی لک سیاه روغن ماشین را گرفت روي لكه ها را روغن،بماليد و بگذاريد 12 ساعت بماند. سپس آن را با بنزين پاك كنيد.
براي لباس چرمي مي توانيد مقداري وازلين روي لکه بماليد و بعد از يك ساعت و نيم با تتراكلرورد و كربن پاك كنيد سپس با يك تكه پارچه پشمي آن را جلا دهيد.
برای تمیز کردن لباسی که لک روغن گرفته است آن را در کوکاکولا بخیسانید و سپس آنرا با آب و پودر لباسشويی بشویید.
30.لكه نوشابه:
قشر نازکی از نمك یا پودر تالك (پودر بچه) روی لکه بریزید و آن را تا یك ساعت بگذارید بماند سپس با كمی مایع ظرفشویی و آب گرم شست وشو دهید.
31.پاک کردن لکه تخم مرغ
برای پاک کردن لکه تازه تخم مرغ محل لکه رابا آب سرد بشویید بعد با آب ولرم وصابون محل لکه راشستشو دهید و سپس با الکل و محلول رقیق آمونیاک اثر لکه را برطرف نمایید.
32.لکه زرد سیگار:
اگر لباس شما در اثر سوختگی یا سیگار زرد شده است حبه قندی را روی لکه بکشید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه از بین برود. و سپس آنرا با آب و پودر لباسشويی بشویید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (1)

مامان کیان وکیارش
23 خرداد 92 14:25
مطالب عالی وکامل بودند .مرسی از وبلاگ خوبتون
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به @@ fun kids club @@ می باشد