رادینرادین، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 1 روز سن داره

@@ fun kids club @@

عفونت روده ای شایع ترین بیماری فصل گرماست

1392/1/22 10:53
1,117 بازدید
اشتراک گذاری

عفونت روده ای شایع ترین بیماری فصل گرماست

 

 


عفونت های روده ای شایع ترین بیماری های عفونی در فصول گرم سال هستند. بیماری های عفونی، بیماری هایی هستند که از طریق انگل، ویروس و قارچ انتقال می یابند. مردم باید توصیه های بهداشتی را در این خصوص جدی بگیرند.


 

روده انسان

 

عفونت روده ای معمولا به تب منجر نمی شود و فرد دچار علائمی چون دل درد، استفراغ و اسهال خواهد شد.

 

عفونت روده ای در بعضی افراد که بیماری زمینه ای دارند، مانند اطفال شیرخوار و افراد مسن خطرناک است.

 

علل عفونت روده ای

نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم، رعایت نکردن بهداشت فردی و خوردن مواد غذایی آلوده، باعث عفونت روده ای می شود که علائم خود را بعد از 72 ساعت نشان می دهد.

غذاهای غیربهداشتی یکی از عوامل مهم ایجاد عفونت روده ای هستند.

استفاده از سبزی های آلوده، غذاهایی که به درستی پخته نشده اند، آب های غیر بهداشتی و فست فودها از مواردی هستند که سبب انتقال میکروب و انگل آلوده به بدن و ایجاد عفونت های روده ای می شوند.

 

علائم عفونت روده ای

نشانه های عفونت روده ای، سردرد، دل درد، درد کلی بدن، اسهال، اسهال خونی، بی حالی، ضعف و دل پیچه است که 3 روز طول می کشد تا این علائم بروز کند.

اکثرا عفونت روده ای محدودشونده هستند و خودبه خود بهبود می یابند.

علائم این بیماری در روده بزرگ و کوچک متفاوت است. تهوع و استفراغ زیاد، اسهال در دفعات کمتر و به مقدار زیاد از علائم وجود عفونت در روده کوچک است.

وجود اسهال خونی و تب در کودکان، بیماری را به مرحله بحران می برد.

استفاده از سبزی های آلوده، غذاهایی که به درستی پخته نشده اند، آب های غیربهداشتی و فست فودها از مواردی هستند که سبب انتقال میکروب به بدن و ایجاد عفونت های روده ای می شوند

 

درمان عفونت روده ای

 

افرادی که مبتلا به عفونت های روده ای می شوند، از خوددرمانی و مصرف داروهای موجود در منزل خودداری کنند، زیرا این اقدام باعث تشدید بیماری می شود. ضروری است برای درمان به پزشک مراجعه شود.

 

برای درمان میکروب ها و انگل های موجود در روده بزرگ، معمولا پزشکان معالج به دلیل شدت بیماری، به روش های درمانی آنتی بیوتیکی روی می آورند و این در حالی است که در عفونت های ویروسی که با اسهال و تب خفیف، آبریزش بینی، اشک ریزی، گلودرد و عطسه همراه هستند، بهتر است آب از دست رفته بدن کاملا تامین شده و از تب برها استفاده شود.

بیمار نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد و تامین آب بدن مهم ترین روش درمان این سطح از عفونت روده ای است.

در این بیماری حجم زیادی از آب بدن از دست می رود که مشکلاتی مانند بیحالی، خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری در مواقع شدید ایجاد می شود.

در صورتی که بیمار تحمل مصرف مایعات خوراکی را داشته باشد، مصرف پودر ORS و مایعات به میزان کافی می تواند در بهبود سلامت بیمار موثر باشد.

اگر بیمار از مایعات استفاده نکند و پودر نیز مصرف نکند، باید از روش تزریق سرم و یا بستری شدن بیمار در بیمارستان به درمان او پرداخت.

 

پیشگیری از عفونت روده ای

در فصول گرما لازم است نکات بهداشتی بیشتر رعایت شود. مصرف غذاهای مطمئن، استفاده از میوه های کاملا شسته شده، شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون، نکات بهداشتی ساده ای هستند که ما را در برابر این بیماری ایمن می سازد.

 

کاهش میزان مصرف سس مایونز، غذاهای رستورانی، فست فودها، سبزی ها و سالادهای رستورانی در ماه های ابتدایی سال، مواردی هستند که ضمن رعایت نکات بهداشتی می توانند سبب کاهش امکان ابتلا به عفونت های روده ای شوند.

مردم تصور می کنند که آب چاه، رودخانه ها و چشمه های ظاهرا شفاف، برای نوشیدن بسیار گواراست، در حالی که این آب ها دارای انواع انگل بوده و خوردن آنها باعث بیماری های روده ای می شود. لذا پیش از نوشیدن آب از سلامت آن مطمئن شوید.

 

برای جلوگیری از این بیماری، مواد غذایی را حتما گرم استفاده کنید.

 

میوه و سبزیجات را در ظرف آبی قرار دهید و با چند قطره مایع ظرفشویی آنها را ضدعفونی کنید و بعد با آب ساده شستشو بدهید و استفاده کنید. با رعایت این مسائل می توان از عفونت روده ای پیشگیری کرد.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

الی مامی آراد
22 فروردین 92 11:26
ممنونم که به ما سر زدین مطالبتون خیلی خوبه با اجازه لینکتون میکنم


ممنون. شما هم لینک شدید.
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به @@ fun kids club @@ می باشد