رادینرادین، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 2 روز سن داره

@@ fun kids club @@

سفری به یادمانی با بازی‌های كودكانه

1392/5/20 20:51
877 بازدید
اشتراک گذاری

سفری به یادمانی با بازی‌های كودكانه


با شروع تعطیلات نوروزی، وقت مسافرت‌های خانوادگی هم فرامی‌رسد. فرقی نمی‌کند که سفر شما با ماشین از میان کوه‌ها و جنگل و صحرا باشد یا با هواپیما به یک نقطه‌ی خوش آب و هوا باشد، به‌هرحال با همراه داشتن یک کودک ممکن است اصلا سفر شما شبیه مسافرت‌های معمول نباشد.

 

سفر با کودک

 

شما هم اگر فقط چند بهار از عمرتان گذشته بود و مجبورتان می‌كردند در طول سفر، چند ساعتی را بی‌حركت روی صندلی خودرو بنشینید لابد كلافه می‌شدید و به هر راهی برای رهایی از آن وضعیت متوسل می‌شدید. در این مواقع حتی آدم بزرگ‌ها هم اوقات‌شان تلخ می‌شود، چه برسد به كودكان.

راه‌های زیادی برای مشغول کردن کودک و در نتیجه شبیه کردن مسافرت‌تان به مسافرت‌های معمول وجود دارد. به همین دلیل ما در این یادداشت به شما یاد می‌دهیم با چه روش‌های ساده‌ و خلاقانه ای می‌توانید فرزندتان را در طول سفر سرگرم و مشغول كنید تا بهانه نگیرند و بی تاب نشوند.

 

حدس بزن چه چیز را انتخاب كردم!

از پشت پنجره خودرو به درخت‌ها، مزارع، خودرو‌های عبوری و جاده نگاهی بیندازید. این تصاویر می‌توانند برای سرگرم كردن كودكان به یاری شما بیایند. به فرزندتان بگویید یكی از اشیای بیرون از خودرو را انتخاب كرده‌اید و او باید آنچه شما در نظر گرفته‌اید را حدس بزند.

کتاب نیز همراه خود ببرید . پیش از سفر چند کتاب داستان با نقاشی های رنگارنگ و جالب برای کودک خریداری کنید و آنها را در ماشین برای کودک بخوانید و او را سرگرم کنید. کتابی در مورد عید و سفر می‌تواند در این موقع خیلی مفید و جذاب و به درد بخور باشد

 

شما باید درباره ویژگی‌های آن شئ مثل رنگ، شكل، اندازه و كاربرد آن برای فرزندتان توضیح بدهید؛ مثلا «چیزی كه من انتخاب كرده‌ام، یك موجود زنده است، اما حركت نمی‌كند. برای انسان‌ها سودمند است. خیلی از آنها را كنار جاده و در طول راه دیدی. آنها به ما میوه‌های خوشمزه می‌دهند، هوا را پاك می‌كنند و...» این بازی نه تنها باعث سرگرم شدن فرزندتان می‌شود بلكه به شكلی غیر مستقیم، او را با ویژگی‌های اشیای اطرافش آشنا می‌كند.

 

 

موسیقی، همیشه آرامش بخش

هیچ چیز همانند موسیقی و آواز گذر زمان را کوتاه نمی‌کند. قرار نیست فقط شما در طول سفر موسیقی گوش كنید.

چند سی دی یا نوار موسیقی که مورد علاقه‌ی کودک‌ باشد و ترجیحاً هم شما و هم بچه بتوانید با آن همخوانی کنید همراه ببرید.

سفر با کودک

 

سی‌دی او را وقتی بی قراری می‌كند، بگذارید ؛ و او را ترغیب كنید دست بزند و همراه موسیقی با صدایی آرام بخواند بهتر است شما خود نیز همراهیش کنید و همزمان با او بخوانید. بد نیست کف زدن یا بعضی ژست‌ها یا حرکات دست مربوط به مفاهیم ترانه‌ای که می‌خوانید را به کودک بیاموزید تا برای کودک سرگرم‌کننده‌تر و جالب‌تر به نظرآید. اگر حوصله‌ی کودک از شنیدن نواری که همیشه گوش می‌کنید سر می‌رود؛ برای سفر چند نوار با آهنگ‌ها و ترانه‌های جدید بخرید.

 

اسباب بازی‌هایت اینجاست؟

بعضی اسباب‌بازی‌های دوست‌داشتنی و محبوب و کوچک كودك را با خود به همراه ببرید، چیزهایی مثل عروسک سخنگو ،ماشین اسباب‌بازی یا هر اسباب‌بازی دیگری که با دیدن آن کمتر احساس دوری از محیط خانه را داشته باشد،

و آنها را در طول سفر و به نوبت دستش بدهید. بهتر است برای بچه‌های كم سن و سال، اسباب بازی‌های رنگارنگی را كه بیشتر سر و صدا می‌كنند با خود داشته باشید. اسباب‌بازی‌های موزیکال هم می‌توانند در طول سفر با ماشین، کودکان را شاد و قانع کنند. حتی یکی از والدین می‌تواند روی صندلی عقب بنشیند و برای بازی با این اسباب‌بازی با کودک همراهی کند. البته به شرطی كه حواس راننده را پرت نكنند.

 

فقط 20 سوال بپرس

20 سوالی هم روش خوبی برای سرگرم كردن بچه‌هاست. لابد می‌دانید كه نوع شیئی كه در این بازی انتخاب می‌كنید، باید با سن فرزندتان هماهنگ باشد؛ مثلا انتخاب ترمز دستی خودرو برای كودكی 6 ساله در20 سوالی، به نظر شما عادلانه است ؟! درباره چگونگی این بازی برایتان توضیحی نمی‌دهیم چون به طور حتم با این بازی آشنا هستید.

نقاط جالب سفر را به کودک نشان دهید و از او بخواهید روی نقشه‌ی خود دور آن نقاط خط بکشد، این کار باعث می‌شود که کودکان درکی از فاصله‌ای که پیموده‌اید و راهی که در پیش دارید به دست آورند

نشاندن کودک در صندلی راننده

البته که منظور صندلی واقعی راننده نیست! یک صندلی فرضی با استفاده از خلاقیت ذهنی خود بسازید. به کودک نشان دهید که این صندلی فرضی که ظاهرا روی آن نشسته‌اید درست شبیه صندلی راننده است و دارای بوق، فرمان و سایر ملحقات قابل استفاده است و نشان دهید که چه طور این لوازم فرضی را به کار بگیرد. این کار برای کودک فرصتی برای آموختن مفهوم چپ و راست نیز هست.

 

نقشه خوانی

قبل از سفر نقشه‌ای از محلی که خواهید رفت روی کاغذ بکشید، شکل و شمایل آن طوری باشد که کودک از آن خوشش بیاید و در ضمن نقاط مهم در طول راه را روی نقشه علامت‌گذاری کنید. بچه‌ها هم می‌توانند نقشه‌ی خودشان را بکشند. نقاط جالب سفر را به کودک نشان دهید و از او بخواهید روی نقشه‌ی خود دور آن نقاط خط بکشد، این کار باعث می‌شود که کودکان درکی از فاصله‌ای که پیموده‌اید و راهی که در پیش دارید به دست آورند.

سفر با کودک

 

نقاشی

قبل از سفر دفتر نقاشی، مداد رنگی و یک زیردستی مخصوص برای نقاشی از لوازم‌التحریر فروشی بخرید، به این ترتیب بچه‌ها می‌توانند بخشی از طول سفر را با نقاشی کردن بگذرانند در این مدت زمان شما هم می توانید استراحت کنید.

کتاب خواندن فراموشتان نشود

کتاب نیز همراه خود ببرید . پیش از سفر چند کتاب داستان با نقاشی های رنگارنگ و جالب برای کودک خریداری کنید و آنها را در ماشین برای کودک بخوانید و او را سرگرم کنید. کتابی در مورد عید و سفر می‌تواند در این موقع خیلی مفید و جذاب و به درد بخور باشد.

 

کارت بازی خانوادگی

هیچ چیز غیر از کارت بازی خانوادگی به گذر زمان کمک نمی‌کند. انواع کارت‌های بازی که مناسب سن همه باشند می‌توانند مفید باشند، یا کارت‌هایی مخصوص بچه‌های کوچک‌تر، فِلـَش کارت‌ها نیز مناسب هستند چون سرگرمی را با آموزش همراه می‌کنند.

شما برای او یك داستان تعریف می‌كنید و می‌خواهید غلطش را به محض شنیدن بگوید؛ وقتی بچه‌ها با هیجان، اشتباه داستان را می‌گویند به عنوان جایزه به آنها خوراكی‌های كم حجم و خوشمزه بدهید

كجای حرفم غلط است؟

این بازی هم برای بچه‌های كوچك مناسب است. شما برای او یك داستان تعریف می‌كنید و می‌خواهید غلطش را به محض شنیدن بگوید؛ مثلا «روزی روزگاری در جنگلی بزرگ، یك فیل مهربان بود. یك روز كه فیل پرواز می‌كرد تا غذایش را پیدا كند.....» وقتی بچه‌ها با هیجان، اشتباه داستان را می‌گویند به عنوان جایزه به آنها خوراكی‌های كم حجم و خوشمزه بدهید.

 

 

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به @@ fun kids club @@ می باشد