رادینرادین، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 1 روز سن داره

@@ fun kids club @@

اسباب بازی های خانگی به کودک خلاقیت میدهد

1390/9/27 13:20
1,117 بازدید
اشتراک گذاری

 

اسباب بازی های خانگی به کودک خلاقیت میدهد

این موضوع برای بسیاری از والدین ناراحت كننده است كه ببینند پس از صرف ساعت ها وقت برای انتخاب بی خطرترین، خوش رنگ ترین، سرگرم كننده ترین و آموزشی ترین اسباب بازی برای كودكشان، او كماكان با درپوش ماهیتابه مورد علاقه اش بازی می كند! درسی كه باید بگیرید این است كه انتخاب «بهترین اسباب بازی» برای كودك ، كاری تقریباً ناممكن است.بهترین اسباب بازی آن است كه كودك را مجذوب خود می كند و او باره به سراغ آن می رود و تحریك و لذت بیشتر و بیشتری از آن كسب می كند. این اسباب بازی ممكن است خیلی گران یا خیلی ارزان تمام شود ولی نهایتاً همان اسباب بازی است كه كودك از آن لذت می برد و بیشترین امكانات یادگیری را برای وی فراهم می آورد.

برخلاف آنچه والدین انتظار دارند، هر قدر اسباب بازی دارای شكل غیر اختصاصی تر و بنیادی تر باشد، قوه تخیل كودك را بیشتر تحریك می كند. مثلاً شاید یك تكه چوب كه می توان از آن به عنوان شمشیر یا عصا استفاده كرد بیشتر از یك عروسك با لباس های گران قیمت كه فقط می توان یك شخصیت داشته باشد به خلاقیت كودك شما كمك كند. اما یكی از نكات بسیار مهم كه والدین باید آن را مورد توجه قرار دهندانتخاب اسباب بازی برحسب سن كودك است . یعنی یك اسباب بازی كه كودكی دو ماهه را سرگرم می كند نمی تواند یك كودك دو ساله را سرگرم كند و بالعكس. كودكان همگام با رشد خود به محرك های متفاوتی نیاز دارند و انتخاب اسباب بازی بایستی براساس نیازهای متغیر آنها باشد. تناسب داشتن اسباب بازی انتخاب شده با سن كودك بسیار مهم است. اگر اسباب بازی خیلی پیشرفته باشد كودك نمی داند چگونه با آن بازی كند و لذت زیادی از آن نمی برد ، اگر هم بسیار ابتدایی باشد حوصله كودك زود سر می رود.

كودك خردسال به اسباب بازی هایی نیاز دارد كه حواس پنجگانه او را تحریك كند. اسباب بازی های مناسب برای كودك زیر یك سال آنهایی هستند كه رنگ ها، حالات مختلف سطح ( نرمی ، زبری) مواد، شكل های جالب و متنوع را به كودك می نمایانند. اسباب بازی هایی كه صدا در می آورند و نسبت به عملی كه با آنها انجام می شود واكنش نشان می دهند مثل جغجغه كه به كودك احساس تسلط و كنترل می دهند و رشد مهارت های دستی و هماهنگی او را تسریع می كنند.

كودكان نوپا از بازی های « داخل گذاشتن – بیرون آوردن» لذت می برند ؛ لذا مكعب هایی با اندازه ها و شكل های مختلف، فنجان های پلاستیكی، قاشق، اسباب بازی های داخل حمام، پیاله، صفحه های گردی كه روی قطعات چوبی عمودی سوار می شوند و هرم های اسباب بازی، همگی از اسباب بازی های مورد علاقه آنها هستند. در حدود دو سالگی كودكان مهارت چرخشی مچ را كسب می كنند كه آنها را قادر می سازد چیزهای مختلف را بپیچانند و درها را باز كنند. اسباب بازی هایی كه درپوش پیچی دارند، مكعب هایی كه داخل هم چفت می شوند، مجموعه اشكال پیشرفته تر با قطعاتی به شكل های مختلف كه هر یك فقط در داخل یك سوراخ جا می گیرد ، تابلو شكل و میز نجاری ، همگی اسباب بازی های مناسبی برای رشد كودكان در این مرحله سنی به شمار می روند.

كودك پیش دبستانی همچنان از بازی با مكعب ها، وسایل نقاشی و رنگ آمیزی و هر چیزی كه محرك بازی های تخیلی باشد لذت می برد. او می تواند شروع به انجام بازی های ساده با كارت های بازی یا دومینوهای تصویری كند. تمام بچه ها بازی كردن را دوست دارند و این برای كودكان مفید است زیرا سبب دوراندیشی و توانایی پیش بینی عواقب یك كار می شود. به یاد داشته باشید كه اگر شما هم در بازی ها شركت كنید جنبه آموزشی بازی برای كودكانتان بیشتر می شود. بازی های كارتی نه تنها تسلط كودكان بر اعداد را افزایش می دهد بلكه مسلط شدن به راهبردها را نیز تقویت می كند. این كیفیت برای كمك به كودكان در جهت تلاش برای رسیدن به اهداف مختلف حائز اهمیت است. همچنین سبب تمركز حواس و پشتكار در اهتمام به یك كار بخصوص تا تمام كردن آن می شود و رشد ذهنی كودكان را سرعت می بخشد.

چگونه می توان از وسایل خانه برای ساختن اسباب بازی استفاده كرد؟

شما بدون صرف پول نیز می توانید بهترین اسباب بازی ها - یا لااقل اسباب بازی هایی بهتر از آنچه با پول می توان خرید - در اختیار كودكتان قرار دهید. با نگاهی به گوشه و كنار آشپزخانه منزل و كمی قوه تخیل از جانب خودتان و كودكتان می توانید ساعاتی سرشار از سرگرمی های جذاب برای كودك خود فراهم آورید.

ظرف های پلاستیكی غذا، سطل ماست، ظرف بستنی، لیوانهای پلاستیكی، بطری های پلاستیكی، ماهیتابه و قوطی های محكم، شاید ساده ترین و چند منظوره ترین اسباب بازی های خانگی باشند. می توان از جعبه های پلاستیكی با اندازه های مختلف برای ساعت ها بازی داخل گذاشتن و بیرون آوردن ، برداشتن و ریختن آب در حمام ، پر و خالی كردن ماسه، یا بازی با گِل در باغچه استفاده كرد. با ریختن چند تكه خمیر نان یا نخود فرنگی خشك شده در یك ظرف و محكم كردن در آن می توانید یك جغجغه یا ابزار موسیقی بسازید. و با اضافه كردن چند قاشق چوبی می توانید یك طبل تمام عیار درست كنید. ماهیتابه برای این منظور كاملاً  مناسب است. هرگاه از فروشگاه خرید می كنید و جنس مورد نظر در جعبه های رنگی و یا عكسدار است ، می توانید عكس ها را ببرید و برای كودك خود در جعبه ای جدا بریزید و با كودكانتان بازی كنید بدین صورت كه گاهی اوقات كارت ها (عكس های بریده شده) را بچینید و اسامی آنها را برای كودكتان با صدای بلند و رسا بگویید و از كودك خود بخواهید تكرار كند كه این روش به صحیح صحبت كردن فرزندانتان كمك می كند و یا دفتری برای كودكتان در نظر بگیرید و این عكس ها و كارت های رنگی را به كمك فرزندتان در آن دفتر بچسبانید. و از این قبیل بازی ها.

می توان از سیب زمینی و هویج برای ساختن حروف چاپی و شكل های مختلف استفاده كرد بدین صورت كه با استفاده از یك چاقوی كوچك بسیار تیز، یك الگوی ساده مثل مثلث یا ستاره را روی یك هویچ یا سیب زمینی برش دهید سپس قسمت های زائد آن را ببرید و به آرامی در آورید تا الگوی مورد نظر برجسته شود و با فرو بردن آنها در رنگ خوراكی و زدن آنها به روی كاغذ یا پارچه، نقش ها و الگوهای تكراری رنگین درست كنید. لوله های مقوایی داخل كاغذ توالت و دستمال كاغذی آشپزخانه را با كمی تزیین می توان به عروسك های خیمه شب بازی از نوعی كه روی انگشت قرار می گیرند تبدیل كرد.

همچنین می توانید برای فرزندانتان خمیر شكل سازی درست كنید. بدین صورت كه 625 گرم آرد ساده ، 300 گرم نمك ، پنج قاشق غذاخوری روغن سالاد را در یك ظرف بزرگ مخلوط كنید. 240 تا 480 میلی لیتر آب را كم كم به آن اضافه كنید اگر خمیر چسبنده شد آرد بیشتری اضافه كنید. خمیر باید خشك باشد و به راحتی شكل بگیرد. برای رنگ كردن خمیر آن را به گلوله هایی تقسیم كنید و چند قطره رنگ خوراكی به داخل حفره هایی كه در هر گلوله ایجاد كرده اید بریزید. گلوله را روی یك سطح قابل شستشوی آغشته به آرد فشار دهید و بمالید تا رنگ با آن مخلوط شود. اگر خمیر چسبناك شد آرد بیشتری اضافه كنید. برای خوشبو كردن خمیر مقداری پودر ژلاتین با عطر میوه به آن بیفزایید. این خمیر را تا سه هفته می توان در كیسه پلاستیكی در یخچال نگهداری كرد. بدین ترتیب می توانید اوقات خوبی را با كودكان خود سپری كنید و آنها را با سرگرمی های خانگی كه خود تهیه كرده اید مشغول سازید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان طاها
28 آذر 90 15:02
خیلی بهتر بزاهریم بچه ها با بعضی لوازم بی خطر مثل قابلمه و ............ بازی کنن برای قوه تخیلشون خوبه
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به @@ fun kids club @@ می باشد