رادینرادین، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 2 روز سن داره

@@ fun kids club @@

"فرایند رشد عقلی و احساسی"

1392/11/1 12:00
1,041 بازدید
اشتراک گذاری

"فرایند رشد عقلی و احساسی"

انسان از تولد تا یک سالگی با حسش زندگی می کند 
یعنی می بیند و میشنود ...


بین یک سالگی تا هفت سالگی دو چیز وارد صحنه می شود، یکی هوش یعنی تنوع در سازش ، و دیگر تخیل و تصور یعنی ظهور یک دنیای ذهنی و خیالی .
بنابراین من تا هفت سالگی موجودی هستم که باهوشم و با حسم و تخیل و تصورم زندگی می کنم. 


اما از این هوش و حس و تخیل دو چیز به تدریج در هفت سال اول زندگی شکل و فرم می گیرد. یکی احساس و هیجان، این که چه چیزهایی رو دوست دارم یا ندارم، از چه چیزهایی خوشم میاد و از چه چیزهایی بدم میاد. و دیگر جهان بینی و باورها... یعنی سیستم اعتقادی من به چه چیزهایی باور و اعتقاد دارد.

احساس کودک هفت ساله ای را نسبت به مادرش فرض کنید یا به هر چیز مقدسی که در این هفت سال اسمش را با احترام و تقدس شنیده است و البته برعکس . 
وقتی این کودک به هیجده سالگی برسد همچنان با هوشش، حسش و تخیل و تصورش زندگی میکند در نتیجه همان احساس و هیجان و جهان بینی را در خود رشد می دهد ،حال اگر به هشتاد سالگی هم برسد مادام که همان انسان باشد احساس، هیجان، جهان بینی و باورهاش مال همان کودکی اش هست.

 

فرایند رشد عقلی و احساسی انسان (۲)

انسان ...تا یکسالگی با حسش، و از یکسالگی تا هفت سالگی با حس و هوش و تخیلش زندگی می کند که بستر احساسات،هیجانات، باورها و اعتقادات اوست. اما از هفت تا هیجده سالگی عقل ظاهر می شود.

((...و این عقل هست که وقتی سراغ واقعیت می رود علم را ایجاد می کند. یعنی علم و عقل و واقعیت به هم گره می خورند....))

حال این آدم باید احساسات و هیجانات خود را برای دنیای امروز تنظیم کند، یعنی آن افسردگی و وحشت از دست دادن مادر... ترس از نزدیک شدن به انسان های دیگر... و امثال اینها در دنیای او جایی نداشته باشد. 

بنابراین حالا که عقل وارد صحنه شده فرد احساسات و هیجاناتی را درست کند که بر اساس عقل و علم و واقعیت باشد که البته بعد از هیجده سالگی ممکن است. 
(((...سپس یک تجدید نظر اصولی و اساسی در نظام جهان بینی، فلسفه و باورهایش بکند یعنی امروز باورهای او درباره دین، وطن، شهر، مادر،خانواده و ...شبیه آدمی باشد که با عقل و علم و واقعیت به موضوع نگاه می کند...)))

انسان های دیروز چه بسا در ۹۹% موارد در همان جا می ماندند اما انسان امروز با کمک عقل یک نوع و یا یک مجموعه ای از احساسات و عواطف، هیجان ها و باورها درست می کند.

بنابراین رشد عقلی و رشد علمی در انسان به حدی می رسد که بتواند در جهت مربوط به خود و انسانها به نتایجی برسد و درباره باورها و اعتقاداتش تجدید نظر کند.

(((...روزی که چنین تغییری در انسان تحقق یابد او دیگر گرفتار کودکی نیست و اگر تصمیم به انجام کاری بگیرد مثل یک انسان بالغ عمل می کند نه یک بچه سه یا پنج ساله...)))

انسان امروز باید احساسات، هیجانات، باورها و اعتقادات کودکی را مهار کند و روی زخم هایش مرحم بگذارد. و برای درست کردن تصورات و باورهای خود بایدسراغ کودکی اش برود و نگذارد که نوع نگاه او به پدر،مادر، خانواده و اعتقادات و باورها ... یک دفعه وارد صحنه ی زندگی او بشود و کار دستش بدهد.
(((....به بیان دیگر انسان سالم كسی است که در نظام باورها و احساسات و عواطفش تجدید نظر کرده باشد و از این جاست که اخلاق پیدا می شود و عشق ظهور می کند....)))

دکتر فرهنگ هلاکویی

 

پسندها (1)

نظرات (2)

مامان دانیال
1 بهمن 92 20:18
سلام دوست عزیز وبلاگ جالبی دارین، منم به تازگی یه سایت خرید اینترنتی شارژ موبایل راه اندازی کردم، چون هزینه تبلیغات اینترنتی بالا است، برای افزایش محبوبیت سایتم تو گوگل به کمک شما نیاز دارم. اگه لطف کنید سایت منو تو وبلاگتون با عنوان فروشگاه شارژ موبایل لینک کنید کمک بزرگی به من کردین www.sharj10.ir ممنون
بنیاد سفینه
6 بهمن 92 6:52
فرصت طلایی! سلام و احترام به همه دوستان باز آفرینی کودکانه و شاد داستانهای قرآنی، از فعالیتهای بنیاد سفینه است. نمایش "خونه کی از همه محکمتره"، بازسازی کودکانه و امروزی از داستان لیله المبیت (خوابیدن امیرالمؤمنین(ع) در بستر پیامبر(ص)) و نیز مخفی ماندن ایشان در غار، به امر خدا، و با وسیله شدن عنکبوت و کبوتر است. این داستان، با شعر گویی، موسیقی سازی، شخصیت پردازی، داستان نویسی جذاب، و... برای کودکان و به زبان کودکانه آماده شده و تلاش نمیشود که به زور و با حجم زیاد و به شکل نامتعارف، پیام دینی را به ذهن مخاطب فرو کند. بلکه در تلاش است با برقراری یک ارتباط انسانی، شاد و به دور از القاء زائد، کودکان را با یک داستان زیبا و تأمل برانگیز مواجه کند. بنیاد تخصصی کودک و ولایت سفینه (با غرض انتقال مفاهیم دینی به ویژه در جشنها و شادیها)، از نظرات و پیشنهادها و انتقادات عزیزان و صاحبنظران، و به ویژه از ایده ها، داستانها، نمایشنامه ها، همکاری ها و ...، برای یک هدف مشترک، صمیمانه استقبال میکند. http://www.safinehbonyad.com/ امروز یکشنبه 6 بهمن ماه، ساعت 13:30 و یا 14:30 را در خانه کودک آفرینش را از دست ندهید: شماره تماس جهت رزرو بلیط: 22293503
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به @@ fun kids club @@ می باشد