رادینرادین، تا این لحظه: 14 سال و 4 ماه و 22 روز سن داره

@@ fun kids club @@

سال های طلایی را از دست ندهید

1390/10/19 13:47
909 بازدید
اشتراک گذاری

سال های طلایی را از دست ندهید

 

 


نکات زیر را بخوانید و در هنگام رشد فرزندتان به کار برید:

 

در زمان گذشته، مردم بر این باور بودند که میزان هوش ثابت است و هر آنچه از پدر و مادر خود به ارث برده شود ، همان است، ولی امروزه می گویند سطح هوش برحسب محیط تغییر می پذیرد و اگر شما بتوانید حواس فرزند خود را تحریک کنید ، سطح هوش و استعداد او را افزایش می دهید.

۲- تحریکات به موقع در نظر کودک می تواند باعث تغییرات در اندازه و اعمال شیمیایی مغز ایجاد کند ، آزمایش روی هزاران حیوان منجر به این نتیجه شد که حتی حیواناتی که از طریق نژاد خود کم هوش بودند با تحریکات لازم از حیوانات نژاد باهوش جلوتر افتادند و این آزمایش روی موش ها انجام شد و کاملاً جواب مثبت داد ، به طوری که در دو دسته از موش ها که یک دسته از آنها مورد تحریکات حسی قرار گرفتند ، خیلی باهوش تر شدن و حتی تعداد سلول های مغز آنها نیز افزایش یافت.

۳- بدانید ارتباط بین وراثت و محیط بسیار پیچیده است و محیط خوب می تواند باعث رشد و شکوفایی و باروری هوش گردد و استعدادهای ژنتیکی را به فعلیت رساند. چنان که اگر فرد با استعدادی مثل «ادیسون» هم به دنیا بیاید اگر محیط پویا نداشته باشد، شاید عقب افتاده گردد.

۴- در سنین اولیه ، محیط اثرات خیلی سریع تر و بیشتری در مغز کودک دارد و اثر آموزش در دوران کودکی با سنین بالاتر تفاوت دارد و از این جهت است که می گویند تا سن چهار سالگی نصف ظرافت فکری کودک رشد کرده است و تا سن هشت سالگی حدود ۷۰ تا ۸۰% آن رشد کرده است و میزان هوش یک فرد نهایت تا هجده سالگی رشد دارد. و طبق نظریه دانشمندان میزان هوش یک کودک در چهار سال اول به اندازه سیزده سال بعد از آن است، پس وظیفه شما همان دوران کودک خیلی مهم و کارساز است.
هیچ وقت به کودکان تیز و کنجکاو و توانمند ، شیطان نگویید ، بلکه در صدد باشید تا از همه استعداد آنها در جهات مختلف، مثل بازی، نقاشی، کار کردن استفاده کنید.

۵- بهترین سنین آموزش خواندن و نوشتن بین ۴ تا ۵ سالگی ست و باید به طور غیرمستقیم و با شوق و علاقه باشد و لازم است که کودک هر آنچه را دوست دارد بیاموزد و هرگز این موقعیت های بسیار حساس را از دست ندهید ، ولی باز تأکید می شود آموزش به سیستم خشن و خشک کارآمد نیستند.

۶- فجیع ترین اشتباه  این است که بگوییم نباید کودک قبل از شش سالگی آموزش ببیند؛ زیرا بهترین دوران طلایی را از دست داده ایم.اما آموزش سخت و شدید تاثیر منفی دارد.

۷- هیچ وقت به کودکان تیز و کنجکاو  توانمند ، شیطان نگویید ، بلکه در صدد باشید تا از همه استعداد آنها در جهات مختلف، مثل بازی، نقاشی، کار کردن استفاده کنید و حتی از ابتدای کودکی در صدد تحریک کودک باشید. مثلاً شما اگر به یک کودک پنج روزه یک شیء قرمز نشان دهید او را تحریک می کنید.

۸-  بدانید فرزند عزیز شما استعداد و غریزه شایستگی و صلاحیت را دارد و این یک میل باطنی ست، فقط یک مانع دارد، آن هم شما هستید ، اگر بد برخورد نمایید مانع هستید.
هرچه بیشتر طفولیت انسان ها را مورد بررسی قرار دهید ، به این نتیجه می رسید که این سنین فقط جنبه رشد را نباید در نظر گرفت، بلکه زمان فعال سازی و کسب آموزش و معلومات می باشد و کودکی خوش شانس خواهد بود که اطلاعات و تجربیات زیادی کسب کرده باشد.(اما به روش کودکانه) در این صورت زندگی فرد باهوش و مسلطی خواهد شد.

پس سعی کنید حداقل روزی دو ساعت کلاس آموزش غیرمستقیم همراه با شادی برای فرزند خود بگذارید ، کلاس ها با زمان کوتاه ولی لذت بالا باشد.

با او بگویید ، بخندید ، بازی کنید ، کشتی بگیرید ، توپ بازی کنید ، با آب بازی کنید حتی اگر فرزند شما خیلی کوچک باشد، این کلاس ها ثمر بزرگی در پیش برد او خواهد داشت و فقط آنچه مهم است احساس لذت و شادی را به وجود آوردن است که کودک شوق یادگیری در او زیاد شود و اصلاً فکر تنبیه یا محرومیت هم نکند که، مادر به او بگوید: اگر انجام ندهی قهر می کنم یا غذا نمی خوریم!

۹- اگر کودک شما هر روز می خواهد اشیاء یا اسباب بازی جدیدی داشته باشد ، به معنی آن نیست که می خواهد جیب شما را خالی کند ، بلکه به دلیل آن است که می خواهد اشیای جدیدتری را تجربه کند و در حقیقت توانایی دریافت او از اشیای جدید زیاد است. البته این، هنر پدر و مادر بودن است که ، هم اسباب بازی های خوب و کارآمد تهیه نمایند و هم پول کمتری خرج کنند. ما هیچ وقت نمی خواهیم بگویم شما هر روز یک اسباب بازی گران قیمت تهیه کنید و فرزندتان همه را خراب کند و دوباره یکی دیگر بخرید، نه… اینگونه نیست! شما امروز یک پازل حیوانات خریده اید و فردا به پارک می روید، کوک خود را بر اسب سوار می کنید و روز دیگر به خانه اقوام می روید بلبلی را در قفس تماشا می کند، اینها همه می توانند فضای اطلاعات او را زیاد کند و هزینه زیادی هم در بر نداشته باشد.

۱۰-شاید شنیده باشید که می گویند اگر کودکی در محیط خانواده شاد و صمیمی و گرم و دوست داشتنی پروش یابد، دامنه هوشی او می تواند از ۵ تا ۸ نمره افزایش یابد و یا برعکس، زندگی در یک خانه مستبدانه، سرد و بی روح می تواند دامنه هوش او را کاهش دهد.

منبع : کتاب چگونه فرزند با هوش و خلاق داشته باشیم

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به @@ fun kids club @@ می باشد