رادینرادین، تا این لحظه: 14 سال و 4 ماه و 15 روز سن داره

@@ fun kids club @@

بازی کردن به صورت مستقل

1391/3/21 12:55
1,030 بازدید
اشتراک گذاری

بازی کردن به صورت مستقل

 

 

هریک از والدین کودک آرزو دارند که کودک بتواند به تنهایی با خودش بازی کند. همان گونه که در کلید های مربوط به خلق و خو و منش شخصیتی مشاهده کردید، دامنه توجه و توانایی تداوم در یک فعالیت در کودکان با یکدیگر متفاوت است. بعضی کودکان بیش از بقیه به بازی انفردای تمایل دارند. به هر حال، برای کمک به کودک یکساله تان برای طولانی تر کردن زمان تنها بازی کردن، راه هایی وجود دارد.

همان گونه که آموخته اید، بزرگ ترین کشمکش درونی کودک، تمایل به اتکا شما و رسیدن به استقلال در آن واحد است. به این دلیل او در می یابد هنگامی که توجه شما به نقطه دیگری معطوف است، تنها بازی کردن برای او بسیار سخت است. احتمالا توجه کرده اید، هنگامی که اسباب بازی های کودک را جمع آوری می کنید در حالی که او از بازی با خود لذت می برد او دوباره آن ها را از سبد بیرون می آورد، یا اگر زنگ تلفن به صدا درآید، کودک سرگرم بازی احتمالاً بازی را قطع کرده و داد و فریاد کنان به طرف شما می آید و در دامانتان می نشیند. او می خواهد در کنارش بمانید در عین حال، شما هم او را نادیده بگیرد!

کودک یکساله هرچه بیشتر بتواند امنیت حضور شما را احساس کند، بیشتر خواهد توانست با اتکای به خود، اقدام به کارهای مخاطره آمیز بنماید.
البته این بدان معنی نیست که شما باید مدام با او بازی کنید. بلکه به جای این کار، سعی کنید زمانی را با او در یک اتاق بگذرانید و تا حدودی با او همراه شوید، ولی توجه کامل خود را به او معطوف نکنید. در این گونه موارد می توانید به کارهای ساده ای مانند پاک کردن سبزیجات، تهیه فهرست خرید، تا زدن لباس های شسته شده یا حتی دیدار دوستی که فرزندی ندارد ولی از وجود فرزند شما لذت می برد، بپردازید. کودک فقط چند دقیقه جدای از شما بازی خواهد، اما اگر شما به کاری مشغول باشید، که او بتواند به آسانی آن را قطع کند، برای بازی کردن به تنهایی به مدت طولانی تر، احساس آرامش می نماید. اگر او اطمینان  خاطر پیدا کند که می تواند همیشه در کنار شما باشد، بدون اینکه هر لحظه با یکدیگر در تماس باشید، به تدریج تواناییش را برای مستقلانه بازی کردن گسترش می دهد.

 


البته اوقاتی فرا می رسد که شما نه می توانید با کودکتان بازی کنید و نه می توانید کاری را که باید انجام دهید رها کنید. در این گونه موارد بهتر است، یک سبد یا کشوی مخصوص اسباب بازی محتوی چند اسباب بازی و یا اشیای جالب توجه برای کشف و بازی در اختیار او بگذارید. اگر فرزندتات بداند هنگامی که تلفن زنگ می زند او اجازه دارد در کشوی میز به دنبال کاغذ و مداد شمعی همه جا را بهم بریزد، شما می توانید مدت بیشتری صحبت کنید. اگر مکالمه را کوتاه و بعد از پایان آن، او را به خاطر بازی کردن در سکوت تحسین کنید درنهایت خواهید توانست روزانه چند تلفن بزنید یا جواب دهید.

 

اگر در آشپزخانه سرگرم کار هستید، دور از اجاق خوراک پزی، گوشه ای را در نظر بگیرید تا کودک بتواند در آن جا بازی کند. در صورت امکان چند تکه از وسایل اشپزخانه مانند: ملاقه و کف گیر و دیگ و قابلمه را در اختیار او قرار دهید تا با آن ها بازی کند. از آن جا که کودکان میل دارند از والدینشان تقلید کنند، هنگامی که شما مشغول آشپزی هستید منحرف کردن و برگرداندن حواس آن ها با اسباب بازی می تواند مشکل باشد.

 

او مشتاق کمک به شما با وسایل بالقوه خطرناک مانند توستر و مایکروفر است. در حالی که هنوز دارای قوه تشخیص در نحوه استفاده از آن ها نیست شفاف نشان دادن محدودیت در منع استفاده از اشیا خطرناک، ایمنی بیشتری برای کودک در پی خواهد داشت از طریق صحبت کردن یا آواز خواندن با یکدیگر، گوش دادن به موسیقی یا در اختیار قرار دادن چند ظرف پلاستیکی برای شستن در ظرفشویی از دخالت کردن در کارهایتان جلوگیری کنید.

 

زمان استحمام فرصت خوبی برای بازی مستقلانه کودک است در ضمن این که یکی از والدین در حمام حضور خواهد داشت. اگر کمی آب در تشت یا لگن بریزید و تعدادی اسباب بازی پلاستیکی نیز در اختیار او قرار دهید. می توانید در ضمن اینکه او با خوشحالی آب بازی می کند کنارش بنشینید.
بسیاری از والدین دریافته اند که این زمان یک فرصت عالی برای مطالعه روزنامه شان است! البته هرگز کودک را نباید حتی برای لحظه ای تنها در حمام رها کرد به یاد داشته باشید کودک یکساله فقط در چند سانتیمتر آب خفه می شود.

 

توقعات و آروزهای خود را برای بازی مستقلانه کودک در حداقل نگه دارید ولی اهدافی برای این منظور تعیین کنید. اگر هم اکنون کودکتان می تواند دو دقیقه به تنهایی بازی کند با نشستن در کنار او صحبت کردن درباره آنجه انجام می هد. سعی کنید این مدت را به سه دقیقه برسانید. توقعات غیر منطقی نداشته باشید و گرنه او همیشه به شما غر خواهد زد و احساس خواهید کرد گویی هرگز دست از سر شما برنخواهد داشت.
اغلب یکساله ها نمی توانند بیش از ده دقیقه به تنهایی بازی کنند با بالا رفتن سن کودک این زمان افزایش می یابد. برای مدت چند روز به بازی فرزندتان در منزل توجه کنید و دقت کنید که چه مدت و تحت چه شرایطی می تواند برای چند دقیقه تنهایی بازی کند.

 

 

© کپی رایت توسط گروه بهداشتي فيروز

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به @@ fun kids club @@ می باشد