رادینرادین، تا این لحظه: 14 سال و 4 ماه و 1 روز سن داره

@@ fun kids club @@

آموزش اعداد و شمردن

1391/11/14 21:31
1,312 بازدید
اشتراک گذاری

آموزش اعداد و شمردن

کار را بسیار آرام شروع کنید. برای هر عدد، دو یا سه روز یا بیشتر وقت بگذارید. عجله نداشته باشید

نویسنده : اعظم بانو

خیلی از مادرها علاقمندند که فرزندان آنها شمردن را یاد بگیرند , معمولا هم از همان ابتدایی که کودک حرف زدن را شروع میکند , یک /دو / سه …. گفتن را هم شروع میکند .

اما خب میدانید که این ها کاملا طوطی وار و تقلیدی است , یعنی ممکن است بچه یاد بگیرد تا ۲۰ یا بیشتر را هم بگوید ولی این فقط صرف گفتن است و خیلی معنای آن را نمیداند .

خیلی از والدین اصرار دارند که فرزندشان حتما به صورت طوطی وار شمردن را بیاموزد ولی این هنر بزرگی نیست .

بهتر آن است که وقتی کودک قدرت فهمیدن داشت (برا هر کودکی فرق میکند , ممکن است برای کودکی در یک و نیم سالگی خیلی مسایل را بفهمد ولی به طور کلی کودکان بالاتر از دو و نیم سالگی قدرت فهم اعداد را پیدا میکنند ) شمردن به معنای واقعی را به کودک یاد بدهند .

مفهوم عدد یک معمولا خیلی زود برای بچه ها جا میافتد , یک شکلات , یک توپ و … , دو را هم بچه ها خوب می آموزند , دو تا چشم , دو تا گوش و کلا اعضای جفت بدن میتواند مثالهای خوبی برای مفهموم عدد دو باشد .

برای عدد ۳ خانواده هایی که فقط یک فرزند دارند , میتوانند مفهموم عدد سه را با تعداد اعضای خانواده نشان دهند , بابا/ مامان / بچه

و برای سایر اعداد میتوان از اسباب بازیها کمک گرفت . گذاشتن یک کاسه , یا سبد و یکی یکی قرار دادن اسباب بازیها در آن تا یک عدد مشخص میتواند بسیار کاربردی باشد .

اما قبل از اینکه برای عدد بالاتر از عدد سه کار آموزش را شروع کنیم بهتر است , از همان عدد یک / دو/ سه را هم که کودک معمولا مفهمومش را میداند با همان وسایل کمک آموزشی (انگشتان دست , پا , گوی ها , توپ ها و … ) به او یاد داد .

تا بداند که میخواهیم از این وسایل برای آموزش او استفاده کینم .

کار را بسیار آرام شروع کنید . برای هر عدد , دو یا سه روز یا بیشتر وقت بگذارید . عجله نداشته باشید .

بدانید که اگر کودک اعداد یک تا ۱۰ را بیاموزد , به معنای واقعی مفهموم جمع و کم کردن را هم یاد می گیرد . اینکه مثلا اگر به مجموعه دو توپ , یک توپ دیگر اضافه کنیم , سه حاصل میشود یک مفهموم جمع است .

من از این کارتها هم برای آموزش استفاده کردم .

عکس۰۵۲۷

کارتها را از جعبه شکلات تهیه کردم و روی ان با ماژیک عدد مورد نظر را نوشتم و پشت آن به همان اندازه دایره توپر کشیدم .

رو و پشت کارت را هم با چسب پهن پوشاندم که موقع استفاده کمتر آسیب ببیند و اگر احیانا دخترم با خودکار روی آن چیزی نوشت قابل پاک کردن باشد .

نکته بسیار مهم برای آموزش این مسایل هرگز عجله کنید . شمردن یک مساله و اینکه هر عدد به چه صورت نوشته میشود مقوله دیگری است , میتوانید تا مدتی اصلا وارد حوزه عدد خوانی نشوید .

بعد از اینکه شمردن و شکل اعداد را یاد گرفتند ، پازل دوتایی اعداد یک وسیله مناسب برای آزمون و بازی در این زمینه است .

عکس1111111111۰۵۴۱

آموزش ساخت پازل اعداد به صورت تصویری :

مواد لازم :

فوم یا مقوای نسبتا ضخیم ( فومهایی که من استفاده کردم نازک بودند ، مجبور شدم چند لایه فوم روی هم قرار بدم ، بهتره که از فومهای ضخیم استفاده کنیم )

کاغذ رنگی

قیچی

چسب

ماژیک مناسب

عکس۰۵۴۵

عکس۰۵۳۳

عکس۰۵۳۴ عکس۰۵۳۷

حالا برای تمیزی و مقاومت بیشتر پارل روی تکه ها چسب پهن بپوشانید .

عکس۰۵۴۷

بهتراست که همه پازلها همرنگ باشند زیرا تنها نکته ای که برای کنار هم گذاشتن آنها باید لحاظ شود یکسان بودن عدد و تعداد دایره ها می باشد . البته من برای تنوع از سه طرح کفشدوزک و اردک و پروانه استفاده کردم .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به @@ fun kids club @@ می باشد