رادینرادین، تا این لحظه: 14 سال و 4 ماه و 5 روز سن داره

@@ fun kids club @@

ریز و درشت خانه تکانی

1391/12/6 11:42
964 بازدید
اشتراک گذاری

ریز و درشت خانه تکانی

 

خانه تکانی لازم نیست اقدامی بزرگ و عجیب به نظر بیاید چرا که واقعا این چنین نیست.

اگر می‌دانستید چه مقدار پول به علت تمیز نکردن لوازم به هدر می‌رود، از تعجب شاخ در می‌آورید. چراکه طول عمر فرش‌های کثیف نصف می‌شود، لباس‌های چرک خیلی سریع‌تر کهنه می‌شود، دیوارها به ناچار دوباره باید رنگ شوند، و در مورد لامپ‌ها باید گفت که ۷۵ درصد از روشنائی و کارآئی خود را در اثر گرد و غبار از دست می‌دهند. بنابراین نظافت را در اولویت قرار دهید!

خانه تکانی لازم نیست اقدامی بزرگ و عجیب به نظر بیاید چرا که واقعا این چنین نیست. قرار است برای نوروز آماده شوید، قرار است خانه تان را مهیای پذیرای میهمانان نوروزی کنید و تمام تلاش شما در این جهت است، بنابراین به خانه تکانی به دید کاری دوست داشتنی نگاه کنید و با این نیت در زمان های بسیار کوتاه روزانه هم عملیات خانه تکانی را انجام دهید به طوری که هیچ وقتی را بیهوده از دست نداده باشید. شاید بسیاری از بانوان دوست دارند بدانند چرا خانه دسته ای از افراد همیشه و در تمام ایام تمیز است؛ این گونه افراد به نظافت عادت کرده اند و حتی هنگام گذاشتن کلید روی جا کلیدی هم دستی روی آن می کشند.

رذ

همه کارها را به تنهایی انجام ندهید، از همسر و فرزندان خود کمک بگیرید تا هر کدام گوشه ای از کار را بگیرند. به عنوان مثال از فرزندتان بخواهید اتاقش را تا جایی که می تواند خودش مرتب کند و نگویید «بچه که نمی تواند خانه تکانی کند، کار اضافه هم برای آدم درست می کند» شاید حرف شما درست باشد اما با این کار حس اعتماد به نفس و فعالیت و مشارکت در کارهای منزل را در فرزندتان ایجاد کرده اید؛ عادت خوبی که بعدها هم به درد شما می خورد و هم آینده فرزندتان. به آن دسته از افرادی که زیاد مته به خشخاش می گذارند هم توصیه می کنیم، پس از انجام نظافت از سوی فرزند یا همسرتان و در صورتی که رضایت نداشتید، خودتان دستی دیگر به سر و گوش اتاق بکشید، البته مراقب باشید کسی متوجه نشود!در ضمن مثل قدیمی ها فکر نکنید، چرا که شرایط شما مثل آن ها نیست. اگر قدیمی ها معتقد بودند که هر چیزی که خار آید، روزی به کار آید دلیل نمی شود که شما وسایل نابه کار خودتان را روی هم تلنبار کنید. زیرا شما فضای کافی برای همه این ها ندارید و اگر بخواهید به همین منوال پیش بروید سال به سال بر سختی کارتان در خانه تکانی اضافه می شود، آن هم به دلیل وجود وسایلی که شاید هیچ روزی به کار نیاید. بنابراین دور و برتان را زیاد شلوغ نکنید، همین امروز از شر آن همه خرده ریز راحت شوید. یادتان باشد لباسی را که چند سال است دیگر نمی پوشید، نیاز امروز برخی افراد است، کافی است کمی به دور و بر خود نگاه کنید، پس نزدیک سال نو هم کار خود را سبک کنید و هم عمل نیکی انجام دهید

چند نکته

خمیر دندان معمولی (ژل مانند نباشد) بدون افزودنی‌هایی مانند سفید کننده می‌تواند بدون آسیب رساندن به سطوح نقره ، لکه و تیرگی‌های آن را از بین ببرد. ظرف نقره تان را نمدار کنید ؛ کمی خمیر دندان روی انگشت تان بمالید. با ملایمت انگشت تان را روی سطح نقره مالیده و سپس آن را با آب بشویید. سپس ظرف را با یک دستمال نرم خشک کنید.

شما می‌توانید با کمی شامپو لکه روی پارچه مبل‌هایتان را پاک کنید. کمی شامپو روی یک دستمال تمیز ریخته و روی لکه بکشید. برای تمیز کردن پارچه‌های دیگر کمی آب در سینک ظرفشویی ریخته و چند قطره شامپو در آن بریزید. حالا پارچه را در سینک انداخته و پس ازمدتی آن را بشویید و بگذارید تا خشک شود.

موادی که برای پاک کردن لکه روی سطوح کابینت بکار می‌روند ترکیبی شبیه به مواد پاک کننده و سفیدکننده‌های لباس دارند. از این مواد می‌توانید برای تمیز کردن و شستن سطوح کابینت‌های فلزی و لباس ‌های پشمی و پارچه ای استفاده کرد. سطح کابینت را تر کنید ، سپس با پاک کننده آنجا را پاک کرده و دوباره با دستمال خشک و تمیز کنید.

 تمام اسپری‌ها مانند هم هستند ؛ اگر برای تمیز کردن لیوان‌های شیشه ای تان از آنها استفاده کنید بعد از تمیز کردن روی آنها لکه‌های کف باقی می‌ماند و شیشه  را مات می‌کند.

لوازم سنگین را جا به جا کنید. اطمینان داشته باشید حشرات موذی که در زیر لوازم خانه جاخوش کرده اند روزهای راحتی را در صورت بی توجهی شما خواهند داشت و در آغاز بهار غافلگیر خواهید شد.

سص

تمیز کردن سقف و دیوار:ابتدا تمام وسایل اتاق را جمع کنید تابلوها را بردارید و پنجره‌ها را باز کنید بعد با برس دسته بلند سقف و دیوارها را گردگیری کنید. اگر رنگ دیوارها قابل شستشو است محلول آب ولرم و صابون و مقدار کمی‌مایع سفید کننده را با اسفنج روی دیوار بکشید و با دستمال تمیز پاک کنید. هر بار قسمت کوچکی از دیوار را تمیز کنید (حداکثر نیم متر مربع). مرز بین دو قسمت تمیز شده را نیز هر بار تمیز کنید تا لکه به جا نماند

بعد از شستن دیوارها، درها و کف منزل نوبت پرده‌ها می‌رسد. پرده‌های نخی در اثر تابش نور آفتاب و تأثیر آب و هوا بر آنها الیافش ضعیف می‌شود ولی پارچه‌های الیاف مصنوعی کمتر دچار چنین زیانهایی می‌شوند.پرده‌های نخی را قبل از شستن به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه در آب سرد یا ولرم خیس کنید تا گرد و غبار جمع شده بر روی آن جدا شود. پرده را به آرامی‌بلند کنید. آب کثیف را خالی نمایید. سپس پرده را در محلول کف صابون ولرم و غلیظ بشویید. البته با ملایمت سعی کنید که آن را به هیچ وجه نچلانید. سه بار پرده را با آب ولرم آبکشی کنید.

اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید. برای شستشوی اول دستگاه را روی درجه کم مقدماتی بشویید و شستشوی بعد را هم ۲ دقیقه با درجه کم تنظیم کرده و بشویید.پرده را قبل از اینکه کاملاً خشک شود، وقتی کمی‌نمدار است اتو بزنید. اتو را از پشت به موازات الیاف طولی آن بکشید.

هنگام نظافت خانه به همه وسایل توجه داشته باشید، بخصوص وسایلی را تمیز کنید که فکرنمی کنید نیاز به تمیز کردن داشته باشند. مثلا گلدان مصنوعی ای که به نظر شما تمیز است، می تواند آنقدر گرد و خاک در خودش ذخیره کرده باشد که برایتان ایجاد حساسیت کند.
تمیز کردن تلفن را از یاد نبرید چراکه محققان دریافته اند گوشی تلفن می تواند باعث انتقال ویروس یا باکتری شود. و همین عوامل بیماری زا با لب های شما برخورد می کنند و در نهایت به دهانتان راه می یابند.

برای لکه گیری وسایل چوبی از مقداری آب نمک غلیظ یا خمیر دندان برای پاک کردن استفاده می کنیم و سپس آنرا خشک می کنیم .

برای لکه گیری دیوار ها اگر دیوار ها روغنی باشند با دستمالی نخی که آغشته به محلول آب و کمی مایع پاک کننده است آنرا تمیز می کنیم و بعد آنرا خشک می کنیم .

دیوار گچی را با پارچه ای نمناک پاک نکنید و اگر کاغذی به دیوار چسبیده است با آب گرم یا اسفنج خیس ننمائید چون پس از چند دقیقه گرم شده و کنده می شود .

برای اینکه زودتر متوجه شوید که لکه روی شیشه کدام طرف شیشه است، یک طرف شیشه را به طوری عمودی پاک و طرف دیگر شیشه را به طور افقی پاک کنید، با این روش خیلی راحت متوجه می شوید، که لکه کدام طرف شیشه است.

برای تمیزکردن اشیاء و وسایل فلزی خانه مثل ظروف دکوری یا میزهای عسلی و … از سرکه استفاده کنید تا کاملاً براق شوند .

تمیز کردن چربی روی اجاق گاز و دیوارهای آشپزخانه

برای این منظور پارچه ای را در سرکه خیس کرده ، روی آن بمالید . بهتر و آسان تر تمیز می شود . به طور کلی سرکه و چربی دشمن یکدیگرند

قسمت‌ بیرونی‌ و دیواره‌های‌ وسایل‌ برقی‌ را بعد از پاک‌ کردن‌ با دستمال‌ مرطوب، به‌ وسیله‌ پنبه‌ آغشته‌ به‌ الکل‌ صنعتی‌ براق‌ و تمیز کنید.

برای‌ جرم‌ گیری‌ اتوی‌ بخار و رفع‌ گچ، مقداری‌ سرکه‌ سفید (سرکه‌ تصفیه ‌شده) داخل‌ محفظه‌ آب‌ آن‌ بریزید. بعد از ۲۴ ساعت، آن‌ را خالی‌ کنید؛ و سپس‌ با چند بار پر و خالی‌ کردن‌ از آب، محفظه‌ را شستشو دهید.

ثیث

برای برطرف کردن بوی نامطبوع یخچال ، مقداری پنبه آغشته به وانیل در آن قرار دهید یا مقداری جوش شیرین را در ظرفی ریخته و در یخچال بگذارید .

چند توصیه

لازم است در روزهای خانه تکانی در حد توان بدن فعالیت کرد. بلند کردن اجسام سنگین بیش از حد توان بدن آسیب رساندن به دست، کمر و گردن را به دنبال دارد؛ بنابراین در موارد این چنینی باید از دیگر افراد خانواده کمک گرفته شود.

لازم است طی روزهای خانه تکانی به تغذیه نیز توجه جدی شود؛ چرا که تغذیه نامناسب آسیب پذیری عضلات را افزایش می‌دهد. همچنین از آنجا که خستگی عضلات را آسیب پذیر می‌کند، استراحت روزانه و شبانه کافی هنگام فعالیت‌های خانه تکانی لازم است.

فعالیت‌های خانه تکانی باید با سرعت متوسط انجام شود. سرعت زیاد در کارکردن آسیب‌پذیری اندام‌ها را افزایش داده و شانس آسیب بیشتر می‌شود. همچنین افراد هنگام کار با نردبان توجه داشته باشند که سطح زیر نردبان لغزنده نباشد.

قبل از اینکه شروع کنید، فهرستی از تمام چیزهایی که باید تمیز شوند، تهیه کنید. کارها را براساس هر اتاق تقسیم کنید و زمانی برای هر کار در نظر بگیرید، به این ترتیب می‌توانید بسته به زمان لازم برای هر کار، حتی از زمان‌های اضافه بسیار کوتاه مانند پخش آگهی در تلویزیون نیز استفاده کنید و مثلا چند تکه لباس را در لباسشویی بریزید. هنگامی که به تدریج هر مورد موجود در فهرست را علامت می‌زنید، حس بسیار خوبی به شما دست می دهد و احتمال اینکه کارتان را تمام و کمال انجام دهید بسیار بیشتر خواهد بود.

انواع و اقسام شوینده‌ها و سفید‌کننده‌ها که گاز کلر آزاد می‌کنند، اگر بی‌ احتیاط استفاده شوند، در فضای سربسته منجر به مسمومیت‌های شدید می‌شوند.

هرگز مواد شیمیایی را با هم ترکیب نکنید.

برای جابه‌جایی اجسام از کمر خم نشوید، بلکه اول زانوها را خم کنید و بنشینید و جای دست‌هایتان را زیر شیء محکم کنید. بعد در حالی که کمرتان را صاف نگه داشته‌اید با کمک پاها بلند شوید.

به هیچ وجه با دست‌های آلوده، چشم‌ها یا صورت‌تان را لمس نکنید و اگر لمس کردید آنها را با آب سرد بشویید. حتی اگر چشم‌ها را لمس نکنید، بخارهایی که شوینده‌های قوی از خود تولید می‌کنند ممکن است به چشم‌های‌تان آسیب برساند.

امکان دارد گرد و خاکی که هنگام گردگیری بلند می‌شود نیز چشم‌های شما را سرخ کند یا باعث سوزش و خارش آنها شود.

گاهی پیش می‌آید که پوسته‌هایی در محل اتصال ناخن و پوست مشاهده می‌کنید. این پوسته‌ها نشان می‌دهند پوست به شدت خشک‌شده است و باید از کرم‌های چرب برای پوست استفاده کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

لیلی
6 اسفند 91 15:13
چه مطلب خوبی.ممنون
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به @@ fun kids club @@ می باشد