رادینرادین، تا این لحظه: 14 سال و 4 ماه و 2 روز سن داره

@@ fun kids club @@

بگذارید شکست را تجربه کند

1390/11/10 16:24
801 بازدید
اشتراک گذاری
 

 

 
 

تحقيقات نشان دهنده اين واقعيت هستند که داشتن کودکاني شايسته بسيار مهم است اما اين مسئله که چگونه کودک شما اين احساس شايستگي را بدست آورد مستلزم دارا بودن آگاهي هايي است که در اينجا نكاتي را براي شما بازگو خواهيم كرد تا كودكاني شاد، مطمئن از خود و موفق داشته باشيد.

موقعيت‌هايي را فراهم كنيد تا فرزندتان با شرايطي مواجه شود كه احتمال شكست در آنجا وجود داشته باشد تا اين درك در او بوجود بيايد كه احساس عصبانيت، ناراحتي و نااميدي حس‌هايي كاملا ‌طبيعي هستند كه مي‌تواند كاملاً عادي باشد .

از كودك خود تعريف و تمجيد كنيد

بچه‌هاي كوچك واقعا به تشويق شما نيازمندند. در تمام مراحل رشد از چهار دست و پا رفتن گرفته تا دويدن و توپ بازي و نقاشي كردن، چشمان كنجكاو كودك شما در جست‌وجوي تشويق‌ها و ابراز احساسات كلامي و فيزيكي شماست. بچه‌ها همه چيز را بخوبي درك مي‌كنند، ‌آنها از لحن كلام شما متوجه مي‌شوند كه چه مقدار تعريف در آنها گنجانده شده است. حتي يك جمله  كوتاه «چه كار خوبي» مي‌تواند به اندازه «من تا بحال چنين كاردستي خوبي نديده‌ام» تاثيرگذار باشد، مشروط بر اينکه از لحن كلامي مناسبي استفاده كنيد.البته توجه داشته باشيد كه در قبال انجام وظايف روزانه اين‌کار را نکنيد. به‌طور مثال پس از مسواك زدن دندان‌ها و يا قراردادن لباس‌ها در كمد فقط به يك «متشكرم» ساده اكتفا كنيد.

كودكتان را نجات ندهيد

خيلي طبيعي است كه شما به عنوان يك مادر يا پدر دلسوز نگران كودكتان باشيد تا اتفاقي برايش نيفتد، احساس نااميدي نكند و در كارهايش دچار اشتباه نشود. اما بهتر است بجاي نگراني موقعيت‌هايي را فراهم كنيد تا فرزندتان با شرايطي مواجه شود كه احتمال شكست در آنجا وجود داشته باشد تا اين درك در او بوجود بيايد كه احساس عصبانيت، ناراحتي و نااميدي حس‌هايي كاملا ‌طبيعي هستند كه مي‌تواند كاملاً عادي باشد و نبايد از مواجه با آنها بترسد. او بايد ياد بگيريد خودش از پس مشكلات بر بيايد نه اينكه انتظار داشته باشد تا شما تمام سنگ‌ها را از جلوي پايش برداريد و مسير را هموار كنيد. بايد اعتماد به نفس بچه‌هاي كوچك را طوري تقويت کنيد كه بدون نگراني از شكست و سرزنش‌هاي شما ريسك كنند و شانس بازي در نقش‌هاي جديد را داشته باشند. حتي بد نيست اگر عمدا در کارهاي خود اشتباهات کوچکي را بگنجانيد و با خونسردي نحوه اصلاح آنها را به کودکتان نشان دهيد تا احساس بهتري از مواجه با مشکلات در او ايجاد شود.

اجازه دهيد خودش تصميم بگيرد

وقتي فرزند شما از همان سال‌هاي اوليه زندگي شانس تصميم‌گيري و انتخاب را داشته باشد، به مرور براي نشان دادن قضاوت‌ها و تصميمات خود اعتماد به نفس لازم را بدست خواهد آورد. براي اينکار شرايطي را فراهم کنيد تا کودکتان چند گزينه براي انتخاب کردن در اختيار داشته باشد. براي مثال قدرت انتخاب او را بين دو غذاي مختلف مورد آزمايش قرار دهيد.

توجه داشته باشيد كه در قبال انجام وظايف روزانه اين‌کار را نکنيد. به‌طور مثال پس از مسواك زدن دندان‌ها و يا قراردادن لباس‌ها در كمد فقط به يك «متشكرم» ساده اكتفا كنيد.

هميشه نيمه پر ليوان را ببينيد

اگر تصور مي‌کنيد فرزند شما خيلي زود نااميد مي‌شود، به او کمک کنيد تا نسبت به مسائل خوش بين باشد. البته افزايش ميزان خوش‌بيني کاملا با خوش‌بيني کاذب تفاوت دارد. به‌جاي اينکه با استفاده از الفاظ و کلمات زيبا او را فقط به ديدن جنبه‌هاي مثبت قضيه تشويق کنيد بهتر است او را به تفکر درباره راه‌هايي جديد براي حل مشکلات و نزديک شدن به ايده آل‌هايش تشويق نماييد. مثلا اگر در مسابقه نقاشي به نتيجه دلخواه نرسيد، لازم نيست با تعريف و تمجيدهاي بيجا از او يک پيکاسو بسازيد، بلکه با پيشنهاد يک برنامه ساده و عملي سعي در افزايش مهارت‌هاي وي داشته تا در دفعات بعدي شانس برنده شدن او را افزايش دهيد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به @@ fun kids club @@ می باشد