رادینرادین، تا این لحظه: 14 سال و 4 ماه و 12 روز سن داره

@@ fun kids club @@

لبخند را فراموش نکنيد

1391/3/23 13:40
637 بازدید
اشتراک گذاری
لبخند را فراموش نکنيد
لبخند را فراموش نکنيد


 


تاثير شاد بودن پدر و مادر بر کودک
 
براي اينکه با چالش هاي پدر و مادر بودن کنار بياييد...
گاهي پدر و مادر بودن طاقت فرسا مي شود و آنها حس مي کنند در حلقه اي گير افتاده اند که هر روز بايد وظايف تکراري را انجام دهند، با کودکان سر و کله بزنند، سرکار بروند و کارهاي خانه را انجام دهند و در آخر هيچ کس هم از آنها قدرداني نمي کند و به نظر مي رسد که توقع بچه ها هم مدام بيشتر مي شود. با وجود اين، مي توان پدر و مادر بودن را با لذت و خوشي همراه کرد. به اين ترتيب، مي توانيد با انجام دادن کارهاي روزمره و رسيدگي به بچه ها از زندگي خانوادگي و بودن کنار فرزندانتان لذت ببريد.
از طرفي پدر و مادر بودن هم لذت هاي خاص خودش را دارد که منحصر به اين وظيفه است و پدر و مادرها حاضر نيستند لذتي که از ديدن شادي و لبخند و سلامت فرزندشان مي برند را با چيز ديگري عوض کنند. پژوهشي در دانشگاه پرينسون در آمريکا نشان داده که بسياري از پدر و مادرها به وظايف شان مانند کارهاي خانه نگاه مي کنند و به همان اندازه اي که از کارهاي خانه لذت مي برند، از آنها نيز لذت مي برند و با توجه به اينکه کودکان مايه افتخار و غرور ما نيز هستند، پرسش اين است که چطور از اين وظيفه سخت و سنگين لذت ببريم؟
اگر گاهي از مادر و پدر بودن خسته مي شويد و با خودتان مي گوييد کاش مجرد بوديد يا بچه نداشتيد، احساس گناه نکنيد، زيرا، اين حالت کاملا طبيعي است. در اينجا روش هايي براي لذت بردن از زندگي خانوادگي تان را مي خوانيد:

عشق را در زندگي مشترک زنده نگه داريد
 

در اينجا يک مساله واضح است و آن اينکه زندگي مشترک موفق، کودکان موفق و شاد به بار مي آورد. پس يادتان باشد که رابطه زناشويي را هميشه زنده و گرم نگه داريد و آنقدر وقت صرف فرزندان تان نکنيد که از همسرتان غافل شويد. مي توانيد دست کم ماهي يک بار بدون بچه ها بيرون برويد و ساعاتي را به خود و همسرتان اختصاص دهيد و در طول روز هم اوقاتي را دو نفري با هم بگذرانيد. با هم صحبت و درد دل کنيد و پس از اينکه بچه ها خوابيدند، با هم چاي بخوريد و گپ بزنيد. هديه دادن غيرمنتظره به همسر حتي اگر تنها يک شاخه گل باشد، رابطه شما دو نفر را قوي تر مي کند. از خودتان و احساسات تان با هم حرف بزنيد تا از حال هم باخبرشويد و بهتر است اگر دلخوري و کدورتي پيش آمده، هر چه زودتر حل شود تا بر کيفيت رابطه شما تاثير نگذارد. مهم
اين است که آگاهانه براي هم وقت بگذاريد و بکوشيد هر چه بيشتر در کنار هم باشيد.

دوست پيدا کنيد
 

کودکان هميشه نزديک شما هستند؛ ولي، نمي توانند جاي يک دوست بزرگسال را پر کنند؛ بسياري از پدر و مادرها پس از ازدواج و صاحب فرزند شدن آنقدر گرفتار زندگي و مراقبت از بچه ها مي شوند که دوستان شان را کنار مي گذارند، اجازه ندهيد اين اتفاق براي شما بيفتد. دوستان خوب جزيي از يک زندگي شاد هستند. محققان دانشگاه ايلينويز دريافته اند افرادي که رابطه هاي دوستي محکمي دارند، بيشتر احساس خوشبختي مي کنند. بکوشيد با دوستان تان قرار ناهار بگذاريد يا با هم به پارک يا پيک نيک برويد.
اگر در آخر هم حرف هايتان به بچه ها کشيده شود، اشکالي ندارد. بکوشيد با دوستي که چند سال است نديده ايد، قرار ملاقات بگذاريد. اين کار و دانستن درباره کسي که چند سال از او بي خبر بوده ايد، هيجان انگيز و جالب است. در ضمن دوستان مجرد خود را هم فراموش نکنيد. رفت و آمد با دوستان مجرد شما را از حال و هواي زندگي مشترک و بچه ها و مشکلات آنها بيرون مي آورد و روحيه تان را عوض مي کند.

براي بچه ها خيلي برنامه نگذاريد
 

اين روزها پدر و مادرها مي کوشند هر وسيله اي را که مي توانند براي بچه هاي شان فراهم کنند تا آنها هرچه بهتر رشد و پيشرفت کنند؛ ولي، گاهي آنقدر برنامه براي آنها مي چينند که بچه هاکلافه شده و ديگر چيزي به اسم اوقات فراغت براي آنها نمي ماند. اوقات فراغتي که کودک بتواند در آن آزادانه بازي کند و به شيوه خود وقتش را پر کند، در رشد شخصيت او و بالا بردن توان جسمي اش تاثير مهمي دارد.
اگر فرزندتان را در چند کلاس ثبت نام کرده و به محض اتمام يک کلاس او را به کلاس ديگر برسانيد، هم او را کلافه و خسته مي کنيد و هم خودتان را. اگر به اين شيوه ادامه دهيد، خواهيد ديد که همه وقت تان به رانندگي و رساندن فرزندان تان به کلاس هاي گوناگون مي گذرد. اين شيوه به کودکان و شما استرس فراواني را تحميل مي کند. به فرزندتان اجازه دهيد درباره اوقاتش تصميم بگيرد.

با هم کار کنيد
 

همه کارهاي خانه را خودتان به دوش نکشيد و وظايف خانگي را با هم تقسيم کنيد. بسياري از زنان براي راحتي و آسايش فرزندان و همسرشان تمام کارهاي خانه را خودشان انجام مي دهند؛ ولي، اين کار پس از مدتي آنها را فرسوده و از درون دلخور و خسته مي کند. براي مثال، فرزندان بزرگتر بايد نظافت اتاق شان را خود برعهده گيرند و مي توانند در نظافت خانه، شستن ظرف ها يا کارهايي از اين دست کمک کنند. تماشاي همکاري بچه ها در خانه براي پدر و مادر لذت بخش است. به اين ترتيب، آنها نيز قدر چيزهايي را که دارند مي دانند. محققان دانشگاه مينه سوتا طي پژوهشي دريافتند که مهم ترين و قابل اعتمادترين شاخصي که موفقيت يک کودک را در آينده پيشگويي مي کند، بهره هوشي، رفتار اجتماعي و فعاليت هاي جانبي او نيست بلکه ميزان همکاري او در انجام کارهاي خانه است. نکته اصلي اين است که کودکان با شرکت در کارهاي خانه مسؤوليت پذيري را مي آموزند. در خانه به اموري که کودکان تان درست و کامل انجام داده اند، پاداش دهيد و عواقب نيمه تمام رها کردن يا بد انجام دادن وظايف را هم گوشزد کنيد و به قول هايي که مي دهيد و قوانيني که وضع مي کنيد، پايبند بمانيد. بنابراين با اين روش اعضاي خانواده احساس نزديکي بيشتري به هم خواهند کرد.

فقط بگوييد «نه»
 

وقتي فرزند کوچک تان نق نق مي کند و به زمين پا مي کوبد که «من اونو مي خوام» شايد فکر کنيد که دادن آن چيز به او مشکل را حل مي کند؛ ولي، در واقع عکس اين مطلب درست است. «نه» گفتن به کودکان آنها را با حد و مرزهايي آشنا مي کند و به آنها مي آموزد چيزهايي که دارند را پذيرفته و از قوانين اطاعت کنند و مدام خواسته هاي گوناگون نداشته باشند.
کودکان دورانديش نيستند. آنها هرچه بخواهند را در همان لحظه به جديت مي خواهند. اگر از همان ابتداي کودکي ياد بگيرند که گاهي بايد «نه» بشنوند و همه خواسته هاي شان قابل انجام نيست، دست از لجاجت برمي دارند و اين کار به شما کمک مي کند تا پدر و يا مادري با اعتماد به نفس و راضي باشيد. البته، دقت کنيد که بيش از حد از کلمه «نه» استفاده نکنيد؛ براي مثال اگر مي خواهيد شام درست کنيد و دختر کوچک تان از شما مي خواهد با او مار و پله بازي کنيد، به جاي اينکه بگوييد «نه»، نمي توانم، بگوييد باشد. بعداً بازي مي کنيم». اين کار جلوي پيش آمدن يک جر و بحث و بهانه گيري را مي گيرد و کودک تان چيزي در ذهن دارد که مي تواند انتظارش را بکشد. خاطرنشان کنيد که نبايد نق نق کند و شما هم به قول تان وفا کنيد.

واقع بين باشيد
 

کارشناسان مي گويند اگر به چالش ها و سختي هاي پدر و مادر بودن با دورانديشي بنگريد و به جنبه مثبت آن نگاه کنيد، در برداشت شما از اين موفقيت ها تاثير به سزايي دارد و از هر وضعيت دشوار، کمتر آزرده و خسته مي شويد. اگر مدام انتظار نداشته باشيد که همه چيز به خوبي پيش برود و هميشه خوش بگذرد، بيشتر مي توانيد از لحظات خوش لذت ببريد و با موقعيت هاي بد کنار بياييد.
منبع:دنياي سلامت شماره 48
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به @@ fun kids club @@ می باشد