رادینرادین، تا این لحظه: 14 سال و 4 ماه و 12 روز سن داره

@@ fun kids club @@

فرصتي که هيچ کودکي نمي خواهد آن را ازدست بدهد!!!

1391/3/23 13:42
612 بازدید
اشتراک گذاری
 فرصتي که هيچ کودکي نمي خواهد آن را ازدست بدهد!!!


 

نويسنده:نيلوفر مومن خاني




 

قصه خواندن براي کودکان
 

قصه خواندن در هنگام شب، موقعيت مهمي براي با هم بودن والدين و فرزندانشان به شمار مي آيد.
به اين معني که آقاي پدر يا مادر خانومي اين دقايق را فقط به کودک خود اختصاص مي دهند: نه تلويزيوني در کار است، نه صداي زنگ تلفن، نه زنگ در، نه کارها و مسووليت هاي خانه، نه وظايف اداره و شرکت، و نه هيچ کار ديگري. فقط کودک هست و مامان يا بابا و يک قصه خوب. هيچ مزاحمي وجود ندارد به علاوه اين که فاصله تماسي کودک با بزرگترش بسيار کم مي شود. و اين خود موجب دلگرمي و اطمينان کودک شده تا هم خوابي آرام در پيش داشته باشد و هم اين که در طول روز پشت گرمي و اعتماد به نفس بيشتري در خود حس کند، چرا که پشتيبان اصلي هر کودکي در درجه اول والدين او هستند. و اين کودک مطمئن است که هر شب يکي از آنها براي قصه خواني بر بالينش مي آيند. بنابراين دراين زمان به خصوص، فقط داستان خوانده نمي شود بلکه کودک در مورد احساسات، ترس ها، هيجانات و مواردي که برايش پيش مي آيد و با والدين خود صحبت مي کند و ترديد ندارد که آنها امين او بوده و نيز حلال مشکلاتش!!!!
هيچ وقت، در هيچ عصر و دوره اي، قصه خواني ارزش خود را از دست نداده و نمي دهد!برخلاف عقايد عموم، قصه خواني هميشه و در هر شرايطي جايگاه خودش را حفظ کرده است. البته بدون شک، تلويزيون و رايانه بخش بزرگي از اوقات تفريح بچه ها را پر مي کند ولي با اين وجود، هنوز هم قصه خواني در شب هافرصتي

دلخواه و با ارزش براي کودکان(بين 3تا6سال)و والدينشان محسوب مي شود.
 

وقتي از کودکان در مورد سرگرمي هاي مورد علاقه شان پرسيده مي شود، اولين پاسخ آنها"اسباب بازي"(30درصد)،سپس "تلويزيون"(26درصد)، و بعد از آن رايانه(21درصد، و سرانجام "قصه خواني"(19درصد)است.
بنابراين هنوز هم قصه خواني واقعا زمان خوبي براي با هم بودن والدين و فرزندان به حساب مي آيد، حتي اگر بازي کردن با اسباب بازي و يا سرگرم شدن با تلويزيون و رايانه در رده هاي بالاتري قرار بگيرند.

قصه خواني براي کودک همچون آييني است که حتما بايد هر شب قبل از خواب بجا آورده شود!
 

قرن هاست که زمان قصه خواندن معطوف به دقايق قبل از خواب شده است.60درصد از کودکان از تخت خوابشان به عنوان يک جاي دوست داشتني ياد مي کنند و 88درصد از آنان تاييد مي کنند که وقتي بزرگترها برايشان قصه مي گويند بهتر مي خوابند.
با وجود اين که بچه ها تمايل زيادي براي تلويزيون تماشا کردن دارند، اما97درصد از آنها دوست دارند يکي از والدينشان يا پدربزرگ و يا مادربزرگشان وقت بيشتري را به قصه خواني براي آنان اختصاص دهند.
براساس تحقيقات و بررسي هاي انجام شده، والدين در طول هفته، روي هم رفته، حداکثر يک ساعت براي فرزندانشان قصه مي خوانند!(که اين مدت زمان اصلا قابل توجه نيست.)

خانم ها تسلط بيشتري در قصه خواني دارند!
 

نتايج تحقيقات حاکي از اين است که مادرها توانسته اند زمان قصه خواني هاي شبانه را به خود اختصاص دهند که اين به ضرر پدرهاست.
اين جريان مي تواند تا حدي بيانگر اين قضيه باشد که چرا رکورد دخترها در کتاب خواندن بالاتر از پسران است. شايد اگر پدرها داستان هاي بيشتري را براي پسران کوچکشان مي خواندند، آنها هم تمايل بيشتري براي کتاب خواندن پيدا مي کردند چرا که الگو برداري فرزندان در وهله نخست از پدر و مادرشان است!
مادرها(69درصد)و مادربزرگ ها(25درصد)پرچم داران موفق قصه خواني شناخته شده اند. و اين درحالي است که همسرانشان به عنوان خرده پا تلقي مي شوند. وقتي که در اين مورد، نظر کودکان پرسيده مي شد، 69درصد آنان ترجيح مي دادند که مادرانشان برايشان قصه بگويند چون مادرها خلاقيت بيشتري داشته و نيزاجرا کننده هاي بهتري هستند و مي توانند صداي خود را متناسب با محتواي قصه و شخصيت هاي داستان تغيير دهند.

داستان هاي مورد علاقه کودکان
 

بچه ها بيشتر از هر چيز عاشق قصه هايي هستند که شخصيت هاي آنها را حيوانات، جنگجويان و شاهزاده ها تشکيل دهند.
کودکان نياز به گريز از دنياي واقعيت به دنياي تخيل را داشته و داستان هايي را دوست دارند که آنان را به رويا ببرند و نيز پايان و سرانجام خوبي داشته باشند.
و در نهايت، همه بچه ها داستان هاي دنباله داري را دوست دارند که در آنها هر شخصيتي موجوديت مستقل و مجزايي براي خود داشته باشد.
اين شماييد که بايد براي خريد کتاب و انتخاب داستان مطابق با سن و علاقه فرزند خود وقت بگذاريد.
پس قصه خواني را فراموش نکنيد. حتما هر شب زماني را براي قصه گفتن همراه کودک خود بگذرانيد. مادران بايد برخي شب ها به پدرها فرصت قصه خواني بدهند!به اين ترتيب روابط خود را با کودکتان تقويت مي کنيد و علاوه برتحکيم روابط خانوادگي، فرهنگ کتاب خواني را در فرزندان خود و نسل آينده رواج داده و سرمايه گذاري بزرگي براي آينده وي و جامعه کرده ايد.
منبع:نشريه موفقيت، شماره 190
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان کوروش
24 خرداد 91 16:51
سلام پریسا جون خیلی عالی بود منم همیشه واسه کوروش قبل خواب کتاب میخونم رادین گل رو ببوس
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به @@ fun kids club @@ می باشد